amerika2015.reismee.nl

Dag 9: Canyonlands National Park (Moab)

Canyonlands National Park

Vanmorgen ging de wekker om 6:45 uur. We hadden beide veel moeite met opstaan. We lagen zo lekker en we waren nog echt wel moe. We zijn er uiteindelijk een half uur later uitgegaan. Nadat we ons hadden opgefrist en aangekleed, hebben we eerst ontbeten in het hotel. We zouden vandaag de gehele dag besteden aan het grote en uitgestrekte Canyonlands National Park. Helaas hadden we voor de 5e dag op rij bewolking. Vandaag was qua weer veruit de beroerdste dag. We hebben veel regen, wind en onweer gehad. Delen van de dag verliepen wel droog, maar de zon hebben we nauwelijks gezien. Jammer, want dit zijn we echt niet gewend in de VS, en Moab en omgeving staat toch ook wel bekend om zijn vele zon uren.

Enfin, we zijn toch met goede moed begonnen aan onze negende dag. Het Canyonlands park is in oppervlakte heel erg groot en bestaat uit 3 gedeeltes:

• Islands in the Sky
  • The Needles
  • The Maze

The Maze is met eigen vervoer niet te bereiken. Wij waren dus beperk tot de eerste twee genoemde. De afstand tussen deze twee bedraagt ruim 130 kilometer (van ingang tot ingang). Vanaf de ingang heb je dan nog aan beide kanten zo’n 40 tot 60 kilometer te rijden. We zijn begonnen bij The Needles, zo’n 120 kilometer van ons hotel. Met de ruitenwissers op standje 3 en onze vesten aan hadden we er een hard hoofd in dat het de komende uren beter zou worden. Bij de ingang van Canyonlands, The Needles, werd het alsmaar slechter en slechter. We reden door de laaghangende bewolking en mistige stukken. De naaldachtige rotsformaties (Needles) konden we nauwelijks zien. Doodzonde, het was echt wel een heel mooi gebied, maar we hebben het zo niet kunnen ervaren. We zijn de auto hier dan ook bijna niet uit geweest. Het was even vluchtig een foto schieten en weer de auto in.

We besloten dan ook om The Needles te laten voor wat het was. Zonde, want het heeft ons zeker twee uur gekost en we moesten dan ook nog bijna twee uur terug om naar de andere ingang van het park: Islands in the Sky te rijden. Op de heenweg kwamen we langs Wilson Arch, een grote natuurstenen brug, maar deze hebben we overgeslagen door het slechte weer. Op de terugweg kwamen we er weer langs en was het bijna droog. Dus hier nog wel even gestopt.

Omstreeks 13:30 uur kwamen we bij de andere ingang van Canyonlands National Park aan, The Islands in the Sky. Dit deel van het park biedt tal van waanzinnige uitzichten over de Colorado River en de Green River. We zijn in 2011 bij de Grand Canyon geweest, deze kent iedereen natuurlijk, maar deze Canyons doen er zeker niet voor onder en zijn minstens, zo niet indrukwekkender, dan de Grand Canyon. We zijn op diverse punten gestopt waarbij we zo ver het oog reek, konden zien. Gelukkig was het dan ook gestopt met regenen maar het zonnetje ontbrak nog wel. We waren allang blij dat het droog was dus we moesten het er maar mee doen. We zijn naar beide eindpunten gereden. Upheavel Dome / Whale Rock en het Grand View Point. Deze laatst genoemde was onvoorstelbaar mooi. We hebben hier een poos genoten van het uitzicht.

Onderweg terug naar de ingang hebben we nog een korte trail gelopen bij Mesa Arch, welke een uur eerder volledig in de dichte mist lag. De mist was opgeklaard en we hebben de natuurbrug in ieder geval gezien, erg mooi omdat als je hier doorheen keek geen lucht zag, maar de uitgestrekte en diepe Canyons. Erg gaaf hoe ruig de natuur hier is. Het was inmiddels 17:30 uur en we hadden nog één stop te gaan. Dead Horse Point. Dit punt ligt net buiten het officiële Canyonlands park en hier moesten we dan ook weer een entree te betalen van $ 10,00. Bij dit punt hadden we wederom, zoals alle eerdere punten, ook weer een magnifiek uitzicht over de Canyons en de Colorado River. Omdat dit punt erg mooi schijnt te zijn als de zon onder gaat, wilde ik hier dan ook blijven. Maargoed we hadden de zon de hele dag nog niet gezien. Toch hadden we hoop dat als de zon onder zou gaan we mooie kleuren in de wolken zouden zien. Maar in de verte zagen we de slagregens al weer vallen. We zijn ongeveer een uur hier gebleven en hebben evengoed toch genoten van de vergezichten. Tegen de klok van 7 uur zijn we dan ook gegaan. In de avond schemering moesten we nog 50 kilometer rijden tot we weer in Moab waren.

We hebben eerst nog even wat boodschappen gedaan en hebben daarna gegeten aan Main Street, heerlijk buiten onder een afdak. Het was inmiddels al zo goed als donker en het bliksemde en regende behoorlijk! Koud was het gelukkig niet meer. Hierna hebben we de auto ook weer even laten drinken, 15 gallons, we hadden er weer 600 mijl opzitten sinds gisterochtend. En we hadden nog exact een kwart over, dus om even na te gaan hoe zuinig de auto rijdt!

Voor morgen hebben we een drie uur durende boot trip op het programma staan. Deze tocht is maarliefst 65 mijl lang en we varen dan over de Colorado River zodat we een groot deel van alle Canyons, die we nu van honderden meters bovenaf zagen, nu eens vanuit onder zien. We hebben afgelopen dagen dan ook heel wat Canyons van boven af gezien. Nu een keer tijd om vanuit de onderkant tegen deze gigantische kliffen aan te kijken. In de middag staat het nabij gelegen Arches National Park in de planning. Kortom weer een goed gevulde dag. En laat ons alsjeblieft, sowieso morgenochtend, weer eens een keer het zonnetje zien! We lezen dat het in Nederland voor nu in ieder geval prima weer is, dat vinden we fijn voor jullie!

Rob & Karin, out!

de Uitjes

Wat jammer van het weer!! Zeker ook wat betreft de foto's, maar daar kun je niu eenmaal niets aan doen.
Onvoorstelbaar hoe groot de parken daar zijn. Wat wonen wij dan klein en op elkaar. Wij zijn al blij met de Veluwe. Voor een beetje amerikaan de gemiddelde achtertuin....
We duimen voor jullie dat het weer beter wordt!! Xxx